Biorąc udział w rożnego rodzaju kursach nabywamy nowych doświadczeń i wzbogacamy swój warsztat pracy. Chętnie dzielimy się swoją wiedzą z koleżankami oraz z rodzicami. W związku z tym, że kurs z Mindfullness, który jest wpisany w plan działań PPZ jeszcze się nie odbył poniżej kilka słów o pozytywnej dyscyplinie.
Pozytywna dyscyplina - zacznij od zaraz!
Pozytywna dyscyplina skupia się głownie na emocjach. Cechuje ją stanowczość dla problemu i życzliwość oraz szacunek dla dziecka. Jej głównym celem jest wspieranie i uczenie dzieci kompetencji społecznych, które będą mogły wykorzystać w życiu. Jest skuteczna długofalowo. Liczy się z tym, co dziecko czuje i myśli. Bierze pod uwagę, jakie podejmuje decyzje.
Chodzi o to by dziecko przejawiało jak najwięcej właściwych zachowań. Dzieci zachowują się dobrze gdy czują się dobrze.
Trzeba stworzyć taki klimat by dziecko chciało się rozwijać.
Na przejawiane zachowania wpływają:
- temperament dziecka;
- poziom rozwoju emocjonalnego;
- poziom zaspokojenia potrzeb dziecka (kiedy potrzeby nie są zaspokojone, brak jest poczucia uznania, dziecko nie zajmuje pozycji jaką by chciało mieć. Przyciąga przez to uwagę rodziców/nauczycieli nieakceptowanym zachowaniem, chce przejąć władzę, zachowuje się agresywnie).
Dawanie dziecku czasu i możliwości wyboru:
- „Chcesz skończyć to zadanie teraz czy po obiedzie?”
- „Co czujesz? Co Cię zasmuciło?"
- „Jak chcesz się przygotować do wyjścia na dwór?"
- Jeśli dziecko zachowuje się niewłaściwie dajemy komunikat typu „Jeżeli sytuacja się nie zmieni wracamy do przedszkola . Nie mogę pozwolić na takie zachowanie. Obawiam się, że komuś stanie się krzywda.” szacunek + konsekwencja
Tradycyjne wychowanie |
Pozytywna dyscyplina |
|
|
Co to jest ocenianie kształtujące?
Jest to docenianie wysiłków dziecka. Przykładowe komunikaty:
- Ładny rysunek, widzę, że użyłeś dużo kolorów
- Dobra robota, włożyłeś w to wiele wysiłku
- Zrobiłeś najlepiej jak potrafiłeś. Jak się czujesz kiedy już to ukończyłeś?
- Kto pokaże mi jak dzieci powinny siedzieć na zajęciach?
- Potrzebuje Twojej pomocy czy możesz rozdać kredki?
- ta „5” to świadectwo Twojej pięknej pracy.
Rozwiązywanie problemów w grupie rówieśniczej – wspieranie dzieci w rozstrzyganiu konfliktów by same wypracowały rozwiązanie sytuacji. Przeprosiny pwoinny być szczere i autentyczne, forma może być dowolna. „Popchnąłeś koleżankę/siostrę. Jak możesz poprawić jej humor?
Strategie i narzędzia w pozytywnej dyscyplinie:
- odwoływanie się do kontraktów grupowych;
- poszukiwanie rozwiązań;
- konsekwentne doprowadzenie spraw do końca;
Rola nauczyciela/rodziców
Modelowanie – mów spokojnie, ścisz głos, mów wolnej. Nie pozwalaj sobie na ironię.
Jak pomoc dziecku nabyć kompetencji?
- konsekwencja zachowania,
- wspólne rozmowy budują relację,
- nauczyciel/rodzic uczestniczy w pasjach dzieci,
- wspólne posiłki z dziećmi,
- indywidualne powitanie i pożegnanie,
- celebrowanie urodzin, specjalny czas dla dziecka,
- zwracamy uwagę na ton głosu, który może wzmagać napięcie,
- zawsze jest druga szansa,
- dajemy komunikaty jasne, czytelne bez ironii i podtekstów – jaka była umowa? Gdzie zakładamy buty? Ogryzki wyrzucamy do kosza. Nie lubię kiedy mnie szarpiesz za rękaw.
Opracowanie: Małgorzata Kupaj
w ramach WDN po kursie „Pozytywna dyscyplina w grupie przedszkolnej” podzieliła się z pozostałymi nauczycielkami swoją wiedzą. Podczas szkolenia zostały omówione wybrane sytuacje opisane na kartach pozytywnej dyscypliny
Miejskie Przedszkole nr 3
Al. Niepodległości 29
65-042 Zielona Góra
tel. 0 prefix 68 329 79 39
Nip: 929-11-16-283
Regon: 970322043
Bank Zachodni WBK S.A.
II/O Zielona Góra
NR 88 1090 1636 0000 0001 1109 2006
Wyłącznie na podany poniżej numer konta
Miejskiego Przedszkola nr 3 w Zielonej Górze:
PKO BP S.A.
16 1020 5402 0000 0802 0246 1143