Przejdź do treści

Pozytywna dyscyplina w grupie przedszkolnej "w pigułce"

Biorąc udział w rożnego rodzaju kursach nabywamy nowych doświadczeń i wzbogacamy swój warsztat pracy. Chętnie dzielimy się swoją wiedzą z koleżankami oraz z rodzicami. W związku z tym, że kurs z Mindfullness, który jest wpisany w plan działań PPZ jeszcze się nie odbył poniżej kilka słów o pozytywnej dyscyplinie.

Pozytywna dyscyplina - zacznij od zaraz!

Pozytywna dyscyplina skupia się głownie na emocjach. Cechuje ją stanowczość dla problemu i życzliwość oraz szacunek dla dziecka. Jej głównym celem jest wspieranie i uczenie dzieci kompetencji społecznych, które będą mogły wykorzystać w życiu. Jest skuteczna długofalowo. Liczy się z tym, co dziecko czuje i myśli. Bierze pod uwagę, jakie podejmuje decyzje.

Chodzi o to by dziecko przejawiało jak najwięcej właściwych zachowań. Dzieci zachowują się dobrze gdy czują się dobrze.
Trzeba stworzyć taki klimat by dziecko chciało się rozwijać.

Na przejawiane zachowania wpływają:
- temperament dziecka;
- poziom rozwoju emocjonalnego;
- poziom zaspokojenia potrzeb dziecka (kiedy potrzeby nie są zaspokojone, brak jest poczucia uznania, dziecko nie zajmuje pozycji jaką by chciało mieć. Przyciąga przez to uwagę rodziców/nauczycieli nieakceptowanym zachowaniem, chce przejąć władzę, zachowuje się agresywnie).

Dawanie dziecku czasu i możliwości wyboru:
- „Chcesz skończyć to zadanie teraz czy po obiedzie?”
- „Co czujesz? Co Cię zasmuciło?"
- „Jak chcesz się przygotować do wyjścia na dwór?"
- Jeśli dziecko zachowuje się niewłaściwie dajemy komunikat typu „Jeżeli sytuacja się nie zmieni wracamy do przedszkola . Nie mogę pozwolić na takie zachowanie. Obawiam się, że komuś stanie się krzywda.” szacunek + konsekwencja

Tradycyjne wychowanie

Pozytywna dyscyplina

  • Naklejki
  • Tablice
  • Karny jeżyk
  • Krzesełko przemyśleń
  • Zachęty
  • Ocenianie kształtujące – docenienie wysiłków dziecka
  • „Pozytywna przerwa” zamiast karnego jeżyka to czas na złapanie równowagi. Ma to być relaks, coś atrakcyjnego. „Czy potrzebujesz chwili wytchnienia? Chcesz robić teraz coś innego? Nie pozwalam na takie zachowania.


Co to jest ocenianie kształtujące?
Jest to docenianie wysiłków dziecka. Przykładowe komunikaty:
- Ładny rysunek, widzę, że użyłeś dużo kolorów
- Dobra robota, włożyłeś w to wiele wysiłku
- Zrobiłeś najlepiej jak potrafiłeś. Jak się czujesz kiedy już  to ukończyłeś?
- Kto pokaże mi jak dzieci powinny siedzieć na zajęciach?
- Potrzebuje Twojej pomocy czy możesz rozdać kredki?
- ta „5” to świadectwo Twojej pięknej pracy.

Rozwiązywanie problemów w grupie rówieśniczej – wspieranie dzieci w rozstrzyganiu konfliktów by same wypracowały rozwiązanie sytuacji. Przeprosiny pwoinny być szczere i autentyczne, forma może być dowolna. „Popchnąłeś koleżankę/siostrę. Jak możesz poprawić jej humor?

Strategie i narzędzia w pozytywnej dyscyplinie:  
- odwoływanie się do kontraktów grupowych;
- poszukiwanie rozwiązań;
- konsekwentne doprowadzenie spraw do końca;

Rola nauczyciela/rodziców
Modelowanie – mów spokojnie, ścisz głos, mów wolnej. Nie pozwalaj sobie na ironię.

Jak pomoc dziecku nabyć kompetencji?
- konsekwencja zachowania,
- wspólne rozmowy budują relację,
- nauczyciel/rodzic uczestniczy w pasjach dzieci,
- wspólne posiłki z dziećmi,
- indywidualne powitanie i pożegnanie,
- celebrowanie urodzin, specjalny czas dla dziecka,
- zwracamy uwagę na ton głosu, który może wzmagać napięcie,
- zawsze jest druga szansa,
- dajemy komunikaty jasne, czytelne bez ironii i podtekstów – jaka była umowa? Gdzie zakładamy buty?  Ogryzki wyrzucamy do kosza. Nie lubię kiedy mnie szarpiesz za rękaw.

Opracowanie: Małgorzata Kupaj
w ramach WDN po kursie „Pozytywna dyscyplina w grupie przedszkolnej” podzieliła się z pozostałymi nauczycielkami swoją wiedzą. Podczas szkolenia zostały omówione wybrane sytuacje opisane na kartach pozytywnej dyscypliny

ksi

 

pozyt

 

pozy

 


Dane teleadresowe

Dane teleadresowe placówki

Miejskie Przedszkole nr 3

Al. Niepodległości 29
65-042 Zielona Góra
tel. 0 prefix 68 329 79 39

Nip: 929-11-16-283
Regon: 970322043

Rada rodziców

Numer konta Rady Rodziców

Bank Zachodni WBK S.A.
II/O Zielona Góra
NR 88 1090 1636 0000 0001 1109 2006

Odpłatność za przedszkole

Odpłatność za przedszkole

Wyłącznie na podany poniżej numer konta
Miejskiego Przedszkola nr 3 w Zielonej Górze:

PKO BP S.A.
16 1020 5402 0000 0802 0246 1143